Tuesday, January 12, 2010

WANG EHSAN .......BUKAN EHSAN TAPI MUSLIHAT

KENYATAAN AKHBAR - GERAKAN BERTINDAK KEMBALIKAN ROYALTI RAKYAT (GEGAR)


WANG EHSAN .......BUKAN EHSAN TAPI MUSLIHAT

Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) ingin memaklumkan bahawa satu Ceramah Perdana yang akan disampaikan oleh YBM Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Pengerusi PETRONAS, akan diadakan pada 28 Januari 2010 (Khamis) bertempat di Dewan Utama, Kelantan Trade Centre, Kota Bharu pada jam 9.30 malam.

Ceramah Perdana ini adalah anjuran GEGAR. Kami menjemput semua rakyat Kelantan dan orang ramai hadir ke ceramah ini.

Ceramah Perdana ini dianjurkan dengan tujuan berikut:

Pertama, memberi penerangan dan penjelasan sebenar tentang royalti petroleum mengikut Akta Pembangunan Petroleum 1974 dari persepektif orang yang bertanggungjawab membuat draf undang-undang tersebut dan orang yang memahami maksud yang tersurat dan tersirat tentang akta tersebut.

Kedua, menggesa mereka yang sangat beriya-iya menafikan hak royalti milik kerajaan negeri ini supaya berhenti daripada berbohong dan mengelirukan rakyat Kelantan.

Dan, ketiga untuk mengingatkan semua pihak akan hak sesebuah negeri di Malaysia dalam amalan federalisma. Isu ini lebih utama lagi dalam konteks falsafah dan amalan federalisma dalam Persekutuan Malaysia. Hak-hak negeri mesti ditunaikan dan sama sekali tidak boleh diceroboh seperti mana yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Keluhuran perlembagaan sebagai satu rukun negara menuntut kesaksamaan dan perlaksanaan mengikut lunas-lunas yang ditetapkan. Rakyat Kelantan menuntut hak-haknya yang dijamin oleh perlembagaan.

Rakyat sudah bosan apabila mereka diperbodohkan dengan pelbagai penerangan dalam isu royalti minyak ini yang berputar belit oleh pihak tertentu termasuk segelintir di kalangan rakyat kelantan sendiri.. Apakah muslihat sebenar dan apakah mereka mahu mengkhianati amanah rakyat Kelantan?

Rakyat Kelantan menolak wang ehsan kerana ia adalah bertentangan dengan maksud dan hak yang terkandung dalam perjanjian yang telah persetujui oleh Kerajaan Negeri Kelantan dengan PETRONAS yang telah ditandatangani pada tahun 1975.

Sesungguhnya, wang ehsan akan merugikan rakyat Kelantan dari segi perlaksanaan, penggunaan dan pengagihan dana tersebut berbanding dengan pembayaran royalti.

Program Ceramah Perdana ini adalah salah satu dari siri-siri ceramah secara roadshow yang akan GEGAR anjurkan di seluruh Malaysia


DEBAT ROYALTI MINYAK

GEGAR juga ingin memaklumkan tentang program kedua anjuran kami pprogram Debat Royalti Minyak yang akan diadakan pada 13 Februari 2010 (Sabtu) di Balai Islam Kota Bharu.

Debat ini akan menemukan empat pendebat yang proroyalti dan yang anti-royalti (prowang-ehsan). Mereka ialah YB Tan Sri Nazri Aziz dan YB Dato Seri Mustapha Muhamad, YB Salahudin Ayub dan YB Dato Husam Musa,

Surat-surat jemputan kami faks hari ini dan kami difahamkan semua pihak bersetuju untuk hadir untuk menjayakan program ini dan kami amat berterima kasih atas semangat ini.

GEGAR sebagai gabungan NGO-NGO akan terus bersama rakyat menuntut hak-hak mereka dan akan memastikan rakyat mendapat penjelasan serta menangkis kekeliruan dan penipuan yang merugikan rakyat.

“Kembalikan Royalti Hak Negeri”



Dr Abdul Halim Yusof
Pengerusi Bersama
Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR)

Kota Bharu
12.01.2010

No comments:

Post a Comment