Saturday, January 30, 2010

Hormati penjelasan isu royalti: Nik Aziz


KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta semua pihak menerima penjelasan yang dibuat bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) berhubung perjanjian di antara Kerajaan Negeri dan Petronas dalam menyelesaikan kemelut isu tuntutan royalti minyak Kelantan.

Nik Abdul Aziz berkata, Ku Li adalah orang yang bertanggungjawab berunding ketika itu dan sudah pasti hanya dia sahaja yang mengetahui mengenainya.

“Kenyataan dia (Ku Li) itu terpaksa diterima kerana dia yang berunding dengan Tun Razak. Tak ada orang boleh sebut macam dia ghoyat (beritahu). Dan, dia tidak berlawak (berbohong),” katanya ketika ditemui media di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di sini, semalam.

Nik Abdul Aziz turut menjelaskan Kerajaan Negeri hanya menganjurkan program solat Maghrib, solat Hajat dan solat Isyak sahaja manakala program ceramah itu pula adalah anjuran Gerakan Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (Gegar).

“Program itu anjuran Gegar bukan anjuran kita. Anjuran kita hanyalah solat Maghrib, Hajat dengan Isyak sahaja. Program selepas itu dirancang Gegar,” katanya.

1 comment: